Yevu Yevu! - Reisverslag uit Ho, Ghana van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu Yevu Yevu! - Reisverslag uit Ho, Ghana van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu

Yevu Yevu!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

12 Maart 2009 | Ghana, Ho

Lieve vrienden,

Snel een kort bericht uit Ho, Ghana..Internet is hier niet heel betrouwbaar, wat wel te verwachten was;)

Ik woon bij een Local Host Family in het plaatsje, nouja plaatsje, stad: Ho.. Klinkt erg leuk natuurlijk;)
Ik was de eerste vrijwilliger, maar inmiddels zijn we met 3 meisjes en volgende week komt er nog 1. Family is erg lief, vader, John, moeder, Rejoyce, suns Micheal and Prince en een baby van 6 maanden waarvan ik de naam steeds vergeet.. De broer v John woont achter ons en heeft 5 volunteers in huis, dus erg gezellig..

Oke, het begin:
Kwam zondagaaf aan, daar opgewacht op vliegveld door man vd organisatie en een stuk of 15 andere volunteers. Moesten zo'n 2 uur wachten voordat we eindelijk naar de office werden gebracht waar we zouden overnachten omdat onze placements te ver weg waren (Ho is 3 uur rijden, minstens)
Beetje smerige bedoeling, maarja het hoort erbij:P Had ook weer vet veel geluk, water hield ermee op net toen ik onder de douche ging staan de volgende ochtend, dus heb het met emmers gedaan;)

Maandag met 3 anderen in een taxi gepropt met Kwesi, our man in Ho&voor projects abroad, erg leuke gozer.. Gingen naar het tro tro station in Accra, tro tro's zijn een soort mini vans waar je officieel met z'n 12-en in kan, nja kan soms ook niet, maar mag.. Alleen hier doen ze daar vaak tegen de 15 mensen in, lekker opgepropt:P
Moesten bij het station 1,5 uur wachten totdat de tro tro vol was en we opweg konden naar Ho.
Was met meisje v south africa, meisje uit Chicago en jongen uit England..Hoewel het meer dan 3 uur duurde en m'n nek verre v prettig voelde, was het best nice om uit het raam naar alle langskomende dorpjes te kijken en mensen op de straten, en nja gewoon het hele geheel..


In Ho werden we naar onze host families gebracht, Bianca (uit South Africa) zat in het huis naast mij en de anderen 2 meer in het centrum vd stad, wij in Medical Village, dichtbij het ziekenhuis en de Polyclinic.
Kennisgemaakt met de family, werd meteen een nice noodles,egg maaltijd gemaakt en m'n kamer was op zich wel te doen;) de volgende dag zou er dus iemand bijkomen.
Door kwesi opgehaald en een short tour door town gemaakt en wat info gekregen. Fan ice gegeten, wat echt mijn favourite is:D soort soft ice alleen dan in een grote soort plastic verpakking waar je lekker aan moet lurken:P

Nou ik kan wel doorblijven gaan met al de details, maar ga het nu even snel doen aangezien ik er eigenlijk alweeer vandoor moet.
Dinsdag naar m'n placement gegaan samen met Megan from Chicago: De Ho Polyclinic..
In short... dinsdag,woensdag en donderdag daar gewerkt.. eerste dag medical histories opgeschreven, redelijk saai en niet zo veel te doen:P volgende dag in het lab gewerkt, waar ik later meer mocht helpen: prikken en urine tests, pregnancy tests en nog meer gedoetjes, allemaal suuuuper primitief, ze hebben echt niks en het lab is zo klein als m'n badkamer:P maar toch leuk om te zien.
Donderdag daar weer heen gegaan want Sixtus, THE MAN, in het lab, vond me wel aardig, alleen hebben de hele dag gewacht op 3 patients.. beetje tjaaaa.. wel local food gegeten die dag, maar dat is ondertussen al een gewoonte.. Heeeeel veel bananen gaan er naar binnen, die ook erg lekker smaken moet ik zeggen;) Verder, Kenky, BAnku, plantain chips, Fufu, groundnuts en rijst natuurlijk en nog veel meer, nu even geen tijd om het uit te leggen, maar kan wel zeggen dat niet alles even lekker smaakt:P (Kenky is een enorme bal met deeg bijvoorbeeld, erg apart)

Woensdag aaf een meeting met alle volunteers in Ho, zo'n 15 mensen, bij een locale bar afgesproken. Een local spirit gedronken dat volgensmij gewoon spiritus was, echt niet normaal hoe ranzig:P

Oke, ik moet echt opschieten.
Vrijdag: Independence day.
Zijn met z'n 12-en naar Accra gegaan en daar de march gezien (4 uur tro tro) daar de dag doorgebracht, markt gezien, gechillt, volgende dag met tro tro (6,5 uur) naar Turtle green lodge near Takoradi, een lodge, nja we sliepen in tenten op de grond zonder kussen en het lekte, MAAAAR het was op het strand en was erg mooi en erg leuk:)
Daar gebleven en gechillt tot dinsdag, toen we weer een tro tro terug naar Ho namen, meer dan 11 uur in dat ding gezeten, Echt m'n hoofd kreeg een shock bij elke bobbel (en er zitten ongeveer 25 drempels op elke halve km (geen grapje)

ANyway, ik heb in short even een impressie proberen te gven, ben veel vergeten uiteraard..
Vandaag trouwens weer in het lab gewerkt, allemaal vrienden al gemaakt hier:)
MM'n housemates, Rwanda from Romania(woont in Canada) (erg apart figuur) en Sophie from England (woont in Australia) zijn wel aardig, heb wel meteen de raarste v alle volunteers in huis, maarja:P

Het is trouwens ook erg leuk om hier gewoon als soort local rond te lopen, hoewel je door iedereen aangekeken en gegroet wordt., yevu yevu, betekend : white person.. komt er weel een stel kindjes achter me aan gerend, heb natuurlijk al weer veel foto's gemaakt: echt super leuk al die gezichten:) Mensen zijn hier heel vriendelijk, over het algemeen..heel anders dan waar dan ook, maar erg leuk:)

Oke, het is uiteraard weer langer geworden dan gepland..
hoop van jullie ook weer wat te horen:)

Well, veel liefs

Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Ik zit voorlopig wel even in de states.. Ben op UC Davis aangenomen, en toegelaten tot het hockeyteam vd universiteit.. De eerste 4/5 jaar zit ik sowieso op deze universiteit en daarna ga ik me aanmelden voor medical school, waar weet ik nog niet.. lijkt me wel leuk om ergens anders heen te gaan.. nja ik zie het allemaal wel..

Actief sinds 07 Juli 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 42431

Voorgaande reizen:

03 September 2009 - 01 Augustus 2020

Nicole USA

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Tanzania&kenya

09 December 2010 - 20 December 2010

Peru

26 Juni 2010 - 15 Juli 2010

Egypt

01 Maart 2009 - 29 Mei 2009

Ghana

06 September 2008 - 06 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: