Ndona woe - Reisverslag uit Ho, Ghana van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu Ndona woe - Reisverslag uit Ho, Ghana van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu

Ndona woe

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

18 Maart 2009 | Ghana, Ho

Oftewel: Goede middag!

Het is al weer een week geleden sinds m’n laatste blog en moest toch even op internet zijn, dus vandaar al weer een (voor mijn doen redelijk snel;))

Het gaat hier z’n gangetje, overdag tot een uur of 2 in de polyclinic en daarna chillen, of spelen met de kids, in town wat drinken, of wat foto’s maken:)

Elke week hebben we een meeting met alle volunteers in een local bar, met Kwesi, our ‘man’ hier.. Dit weekend niet zo veel gedaan, kon het namelijk niet opbrengen om weer een eeuwigheid in de tro tro te gaan zitten om dit keer naar een ander strand gebeuren te gaan.. Der gingen er ook maar een paar.. Anyway, zou met John en de kids naar de pool gaan (bij een hotel in town) en naar een mountain gaan om wat foto’s te maken vd locals, en mee naar church gaan om dat ook te experiencen.. Dat naar de mountain gaan is er niet meer v gekomen en de church ook niet omdat het regende en ondanks dat de service gewoon doorging, bleven mijn hostfam members in bed liggen..


In de clinic is het inmiddels zo ver dat ik soms (steeds vaker) Sixtus (mijn lab boss) moet vertellen wat ie is vergeten.. En alles duurt 3 keer zo lang als dat wij het zouden doen.. Dus we zouden zo veel meer kunnen doen..
Anyway er is nu ook het plan voor medical outreach program, waar we de mensen in kleine dorpjes voorlichting gaan geven.. Alleen moeten we alles daar zelf voor regelen, dus beetje navraag gedaan bij de clinic, 1 hele lieve nurse: Sister Grace, die zo’n beetje de opperbaas is.. en we mogen haar boek met plaatjes lenen om het wat duidelijker te maken, want de signs wanneer naar een dokter of een ziekenhuis te gaan zijn voor niemand echt duidelijk.. Mensen gaan hier naar de dokter als het eigenlijk al te laat is.. Veel hebben namelijk ook geen medical insurance, waardoor ze alles zelf moeten betalen, en tja dan maar liever blijven leiden aan malaria of zelf leprosy.. Heb een paar pas ontdekte lepra gevallen gezien van mensen die de ziekte al lang hadden(1 had het al 4 jaar) , maar bij wie het nooit goed gediagnosed was.. Heel apart.. Als je onder de zweren zit en je rare vlekken krijgt en tja je vingers zo’n beetje klompjes worden, dan lijkt het me toch dat je daar iets aan wilt doen... Mensen zijn hier soms echt onwetend, of willen zelfs niet weten wat er aan de hand is..

Over malaria gesproken, Rejoyce, mijn hostmum, had blijkbaar vorig weekend Malaria.. Het komt hier heel veel voor en iedereen zegt ook meteen: oh wees maar niet bang, je krijgt het toch wel een keer.. Erg leuk om te horen:P
Dat maakt het lab ook wel weer interessant, want daar kijken we met de microscoop naar het bloed en de urine en de stool (poep) waar soms redelijk interessante en niet zo fijne (voor de patient dan) dingetjes te zien zijn..

Iedereen wilt je vriend zijn, wat natuurlijk wel leuk is, maar soms ook een beetje irritant.. Mensen gaan ook gewoon aan je zitten (met hun vieze kleef handjes, bleeegh) en heb al een stuk of 20 marriage proposals gehad.. En iedereen wilt mee naar Nederland, jong oud, man vrouw :take me with you! Heb ook al ongeveer 50 nummers van gozers gekregen en als heel vaak m’n niet juiste nummer aan mannen gegeven.. Sommige hebben het alleen door en proberen meteen te bellen.. wat een beetje jammer is, want dan moet je weer smoesjes gaan verzinnen en je wilt de mensen ook niet beledigen of boos maken..

Ging dus zondag naar de pool met John,Michael,Prince, broer v Rejoyce (thomson volgensmij) en Kafui (John’s broer die naast ons woont) met zijn vrouw Believe en zoontje Kay en Bianca (south african girl) en Carlijn (dutch girl) en nog een een of ander kindje, jongetje met een roze barbie fleece trui aan i was in shock:O
Het was een zwembad v een hotel, waar we dus wel fors voor moesten betalen.. De broers leenden allebei een zwemoutfit daar, wat bestond uit een fietsbroek met bretels en een worstelbroekje met bretels.. zag er uiteraard niet uit..

Prince, as i found out, is niet de echte zoon v John en Rejoyce.. Hij is geadopteerd, een zoon v een cousin v John.. Z’n moeder is overleden zo’n 3 jaar geleden en hij woont hier sinds toen.. Ik vroeg Rejoyce naar alle verjaardagen, want who knows, misschien was er de volgende dag wel een jarig.. Ze wist die v Prince niet.. Zelfs niet zeker in welk jaar hij was geboren.. Ze dacht dat ie 8 was en dit jaar 9 werd.. Nou omdat ik er zo over doorging: ‘Je wilt toch weten op welke dag je jarig bent en hoe oud je bent’ etc.. Hebben ze gebeld en uiteindelijk zijn ze er achtergekomen dat hij in september al 10 wordt en dus 9 is.. Erg vaag.. Je zou maar te horen krijgen dat je opeens een jaar ouder bent als je 8/9 years old bent..

Veel local food geprobeerd, elke keer weer een verrassing (hoewel er wel heel veel op elkaar lijkt) heel veel met corn dough en plantain en met name corn deeg is erg in trek.. heb ook ghanese cakes gegeten, die wonderbaarlijk genoeg erg lekker en zoet zijn:) M’n dagelijkse traktatie van een van m’n aanstaande husbands in de clinic.. er wordt hier trouwens ook heel veel met de handen gegeten, al die deeg ballen lekker met de kleffe vingertjes in de kip saus of wat voorn smurry dan ook dopen..

Ik wordt elke dag ‘invited’ door m’n collega’s at the clinic, om bananen, groundnuts,fufu (plantane (soort banana) deeg) banku (corndeeg) kenky (ook soort corndeeg) oblayo (milk met corndeeg) djowe (groundnutbal met spices, peanutbutterlike) en ga zo nog maar even door, te eten;) erg nice allemaal.. Nja niet alles smaakt even goed, maar tis weer eens wat anders..
Heb zelf ook al Banku gemaakt, bij wat local friends hier een paar huizen vandaan, nodigten me uit, dus heb ook even in de pan met corndeeg geroerd/gemixt, tot groot leedvermaak vd toekijkenden;)

Ben ook uitgenodigt door Ethel (1 vd 2 vrouwen die in het lab ongeveer de hele dag niets doen., maar wel heel aardig zijn) om bij haar langs te komen, dus dat ga ik volgende week ook maar een keer doen.

Dit weekend gaan we met een paar naar de Wli waterfalls, in de town Ho-hoe .. Schijnt heel mooi te zijn en erg relaxend.. ook een monkey sanctuary bezoeken, ben benieuwd hoe dat hier is..

Michael en Prince vinden me helemaal geweldig, omhelzen me als ik thuis kom en blijven dan de hele dag bij me, als ik niet de deur voor hun neus dichtdoe en m’n kamer inga.. heb een paar keer met ze gevoetbald, nja de bal is niet echt een bal meer.. een lek vodje, maar ze vinden het leuk;)

En ohja, wat gister gebeurde.. Michael en Rejoyce hadden ruzie (Rejoyce wordt nogal heel snel boos) waren hard aan het schreeuwen en ik hoorde al keiharde slagen uit de keuken komen en Michael komt de kamer binnen rennen schreeuwend met z’n moeder achter zich aan met een riem:O en ze wilde Michael weer slaan met de riem, alleen hij verstopte zich achter John.. Had moeite om me in te houden..


Oh en onze fan is gemaakt (in de kamer) dat hield in dat ik een uur bij 2 smerige mannetjes moest gaan wachten/toekijken hoe ze het niet zo goed werkende fan ding van ons vervingen door een even zo smerige, maar iets beter werkende;) ze stonnkeeen.. pffiee, en nja ieder ander had het in 10 min kunnen doen.. maaaaar het is Ghana heah;) (dat is hier een soort gezegde geworden voor de volunteers)

We’ll see. . voor nu is het in ieder geval alles dat ik kan bedenken.. Zal niet al te lang duren voor de volgende update denk ik..hopelijk kan ik ook wat foto’s plaatsen..

Hebben morgen trouwens een party;) Carlijn gaat weg over een paar dagen en Olivia en Katja gaan hun 2 weken travelen.. wel chill, je word uitgenodigt en moet wel betalen om te komen:P lekker is dat met die vrijwilligers hier;) Maar wordt sowieso leuk;) er is een chocolat banana bread cake in de maak, dus dat beloofd wat;)
Anyway, bye bye!
Love,
Nicole

Ps even iets anders.. Het was natuurljik te verwachten, maar ze kunnen hier echt allles gebruiken.. Dus als er nog mensen zijn die wat spullen over hebben, of toch weg willen gooien.. alles wordt gebruikt hier en ik kan er heeel veel mensen blij mee maken, van kleding tot puntenslijpers en voetballen tot tekenboekjes en bekers tot slippers en riemen (maar die worden blijkbaar ook misbruikt..) en nja echt alles wat je kan bedenken..

pps, blijkbaar is het gelukt om een paar foto's te uploaden:)

  • 18 Maart 2009 - 17:59

    Elise:

    Hey Collo,
    Wat een spannende verhalen allemaal!
    Ik zit hier nog steeds met heeeel veel spullen van het verhuizen en ga is kijken wat ik naar je zou kunnen opsturen en hoe duur t dan per pakketje enzo is.. Gaat nl om best wel spullen die mij toch maar in de weg zitten.
    Mail me in elk geval t adres waar t heen moet..

  • 18 Maart 2009 - 18:36

    Ella:

    Wat een bijzondere verhalen zeg, het is wel een totaal andere wereld. Zaterdag komt Lonneke en ik zal vragen wanneer zij evt. naar Accra vliegt en mocht dit binnenkort zo zijn dan geef ik haar zeker wat spullen mee. Je verslag stuur ik weer naar oma op. Veel liefs van Ella

  • 18 Maart 2009 - 21:52

    Hermien:

    Tja Nicole "fris en fruitig" is het natuurlijk niet echt daar, maar ondanks alle kleffe handjes en hapjes maak jij er weer een bijzonder verhaal van! Prima plan om op deze manier (je oproep) spulletjes te verzamelen. Wellicht is er wel iemand die weet hoe we, gezamenlijk, alles in één keer naar Ghana kunnen sturen? Onder het motto "gaan voor Ghana"? Wens je veel sukses. Liefs Hermien

  • 19 Maart 2009 - 04:27

    Arend:

    Ndona woe to you!
    Net alle monsters opgeruimt. Kan de volgende keer (2 maanden later)een grote doos sturen. Assortie topjes en onderbroeken, camie setjes, BH's etc. Plan? Geef adres en contact naam maar door. Doei en veel plezier. Pas goed op jezelf.

  • 19 Maart 2009 - 13:45

    Dada:

    Wat een mooi leven heb jij toch daar...gelukkig kan jij direct wennen aan de creditcrisis...makkelijk voor als je terugkomt..
    Kijk jij overigens maar uit met de ghanese cake,kan ook hasj cake zijn...word je nog lolliger....
    geniet van de leuke dingen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Ik zit voorlopig wel even in de states.. Ben op UC Davis aangenomen, en toegelaten tot het hockeyteam vd universiteit.. De eerste 4/5 jaar zit ik sowieso op deze universiteit en daarna ga ik me aanmelden voor medical school, waar weet ik nog niet.. lijkt me wel leuk om ergens anders heen te gaan.. nja ik zie het allemaal wel..

Actief sinds 07 Juli 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 42432

Voorgaande reizen:

03 September 2009 - 01 Augustus 2020

Nicole USA

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Tanzania&kenya

09 December 2010 - 20 December 2010

Peru

26 Juni 2010 - 15 Juli 2010

Egypt

01 Maart 2009 - 29 Mei 2009

Ghana

06 September 2008 - 06 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: