2de bericht, vanuit china dit keer - Reisverslag uit Beijing, China van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu 2de bericht, vanuit china dit keer - Reisverslag uit Beijing, China van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu

2de bericht, vanuit china dit keer

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 Augustus 2008 | China, Beijing

Nou, het werd wel weer eens tijd voor een update dacht ik zo..
Zitten momenteel in Beijing. 1 woord:
Olympische Spelen..
Het hele land is er mee overladen, overal reclames, iedereen loopt met een beijing olympics shirt aan, gebouwen zijn voorzien van enorme lichtbakken en ander soort reclamegevallen en de overheid heeft heel veel restricties opgelegd.. Zo zijn de meeste bars en clubs dicht, mogen er geen auto's meer gekocht worden in deze periode, om de dag mogen de auto's met even nummerborden de weg op en om de andere dag de auto's met de oneven nummerborden.. Heel onhandig dus.

Maarja voor ons geen probleem, alles wordt geregeld. Zijn in handen van een vroegere zakenpartner van m'n vader, mr Lee. Die kenden we allemaal al, hele gezellig vent, dus heel leuk hier.. Zijn al naar de verboden stad geweest, de Chinese muur, hebben gekart, gegolft en zijn naar de voetbal wedstrijd nederland-nigeria geweest. Alles wordt de hele tijd begeleidt door een aantal van mr Lee's medewerkers en zijn zoon, anders kom je nergens.. Bijna niemand spreekt engels..
Hebben vele dinner party's en lunches, wat meestal erg gezellig is (alle medewerkers worden o.a gedwongen liedjes te zingen) En hebben ook een heerlijke massage gehad, waarbij bijna iedereen in slaap viel (waaronder 1 die ondertussen een bos aant kappen was.. die snurkte redelijk) behalve mijn moeder, steef en ik.. wij dus geprobeerd een gesprek te voeren met de masseurs, wat niet helemaal goed uitpakte, behalve dat er ' i love you' ' you beautiful' werd gezegd.. tja hoort er bij

Maarja sinds mijn laatste bericht hebben we redelijk veel meegemaakt..
Ik zal even kijken of mijn geheugen het nog een beetje doet na al die tijd vakantie..

Vanaf Rotorua zijn we naar het zuiden gereden, Wellington want daar moesten we op de ferry naar picton (zuid eiland) onderweg hebben we nog een geyser bekeken en zijn we in de huka lodge geweest, waar willem-lex en maxima met hun huwelijks reis zijn geweest en bea en queen elisabeth ook hebben overnacht..het weer werd steeds erger en in wellington was het ook echt aan het stormen. we zijn daar dan ook een dag naar een museum geweest. Zouden de ferry om 8.30 's ochtends nemen, maar daar aangekomen bleek hij niet te gaan door het slechte weer (hele zware stormen) we zouden dus die van de half 8 's avonds moeten nemen, die van de middag was al vol.. oke, wat nu.. beetje rondgereden, naar een mini dorpje heel afgelegen waarvan we dachten dat er iets te doen zou zijn.. nee dus.. belanden uiteindelijk in de bioscoop, de love guru gekeken, met nog 2 andere mensen in de zaal
Nouja zijn dus uiteindelijk met de ferry gegaan, die nog meer dan een uur later vertrok..

Op het zuid eiland hebben we vrienden in Nelson, Angela en John, daar hadden we dan ook een hotel geboekt..Zaten in een cottage, een echt gezellig huisje.. hadden eigenlijk iets anders, maar was vol..
Even in het kort, zijn hier naar wineyard geweest, hebben gequad in een bos, weer met van die heerlijke pakken aan.. en ben met soort supersonische stoeltjeslift, die meer dan 93 km/h ging en tussen 2 bergen hing gegaan met familie flodder.. (gezin dat met ons mee de tour deed (quad))was wel leuk, moest dikke jas aan, muts en bril op..was redelijk winderig in dat ding.
Angela heeft ons een beetje op sleeptouw genomen, ook al wist ze zelf van veel dingen ook nog niet wat het was (wonen er 1,5 jaar)
ze heeft een paar keer voor ons gekookt en waren elke avond heel vroeg ' klaar', nieuw zeelanders (en dus ook Angela en John) slapen rond 9 uur half 10, dus om half 9 waren wij al weer bijna thuis. Veel films gekeken met steef dus..

De dinsdag voordat we zouden gaan rijden naar Christchurch (waar we de plane nemen naar Auckland en vanaf daar naar Hong kong), was er een enorme storm.. Het begon al toen we in een soort museum met auto's en mode waren waar het dak bijna afvloog.. We besloten maar om weer naar de bios te gaan.. Hancock gingen we kijken.. Alleen 25 min voor het einde viel opeens het beeld weg (was al eerder gebeurd, maar dit was anders) de electriciteit was uitgevallen.

In de hele omgeving nog wel.. Moesten eerst in de main hall wachten, maar bleef uit, dus toen zijn we maar naar huis gereden.. Werden tijdens het lopen naar de auto bijna weggeblazen.. Onderweg heel veel omgevallen bomen en keiharde rukwinden.. We hoorden dat we naar binnen/huis moesten gaan en niet meer naar buiten gaan.. Spannend Hebben nog een paar uur braaf binnen gezeten, maar zijn toen toch maar weer naar de stad gegaan om ergens wat te eten.. Het was al weer een beetje minder. Maar de Orkaan (want dat was het)had heel wat schade aangericht. Merkten we ook de volgende dag toen we afscheid hadden genomen van Angela en John en opweg waren naar het zuid-oosten. We waren de enige op de hoofdweg (2 baans weg, 1 baan heen en 1 terug) en zagen overal omgewaaide/afgebroken bomen, enorme rivieren en plassen op plaatsen waar ze niet hoorden.. zagen tientallen weilanden die nu een meer waren geworden en op heel veel plaatsen waren hele stukken rots/aarde naar beneden geschoven zodat de weg bijna ongaanbaar werd.. We reden langs een hele woeste kust, op een gegeven moment reden we in een ongeveer 15 meter opspattende golf

Aan de linkerkant, 5 m verder was dus de kust, maar wat wel bijzonder was, rechts van ons, een paar honderd meter verderop, was er een waar berggebied met witte bergen, sneew!

De weg was op een bepaald moment echt ongaanbaar,ze waren ook huier bezig met het opruinmen, maar hadden geen geluk meer, dit zou nog wel even duren en Christchurch zouden we toch niet meer bereiken..dus stukje teruggereden en toen via de pas in de bergen. Die weg was alleen eigenlijk gesloten.. Besloten om het toch maar te doen, en 3 andere auto's volgden ons.. Door riviertjes, modder gereden, was wel exciting, aangezien er niemand was en de weg eigenlijk gesloten was.. Toen het donker werd kwamen we aan bij een Lodge midden op de berg.. Veel wintersporters verblijven daar..Super mooi uitzicht in de bergen..

Was erg knussig daar, hebben gescrabbeld, gepoolt, en moesten rond half 10 de main area verlaten omdat ze al gingen afsluiten:P

Rook wel een beetje muf daar, maar was wel leuk..

Naja moet aan het Nieuw Zeeland deel maar een eind breien, wordt een beetje te langdradig vrees ik..

Christchurch was ook heel slecht weer, zijn naar international antartic center geweest, redelijk interessant

Hebben in hotel leuke mensen ontmoet uit Zuid-Afrika die in Nieuw Zeeland wonen en daarmee gegeten en zijn uiteindelijk met vliegtuig naar Auckland gegaan.

Op het airport stonden Helen en Willem ons op te wachten om nog even wat te snacken en koffieen en daarna gingen we verder naar Hong Kong. Vlucht van meer dan 11 uur..

In Hong Kong werden we opgewacht door een van m'n vaders vroegere agenten, mr Au. Derek Au.

Hotel zat midden in stad. In Hong Kong naar het hoogste punt gegaan, naar night mnarket en Stanley Market. Was allebei wel leuk om te zien..Ook nog aan het zwembad gechillt. Namen soms de ferry over naar Hong kong island voor minder dan een euro met z'n vieren..

Nog afgesproken met vrienden van m'n ouders uit Nederland, waar we in Beijing as het goed is ook nog gaan meeten.

En dat was Hong Kong in het heel kort (ik kan het wel, soms (kort houden))

Woensdag de 6de vlogen we naar Beijing. Was nog onduidelijk eerst of de vlucht wel ging aangezien er een tyfoon was in Hong kong.. Waar wij gaan ontstaan plotseling stormen.. Alles waaide weg, de ferry was dicht, alle kantoren waren dicht, iedereen had een vrije dag. Het was alarm fase 8.

Heel chill dus weer:P De regen was echt niet normaal hoe hard, enorme hoosbuien. (waar we de avond ervoor ook even fijn doorheen hebben moeten lopen)

Maarja alles kwam goed, vliegtuig ging gewoon en we lieten de tyfoon achter ons.

Nu dus Beijing, erg leuk hier, veel te zien, veel te doen.. veel in de auto zitten (das dan wat minder..maarja moet er wat voor over hebben)

Morgen avond gaan we weer naar de voetbal, Nederland-USA en overmorgen naar hockey Nederland-South Africa. Lijkt me ook wel heel gaaf.
De sfeer in het stadion was wel heel leuk, weinig oranje (wij uiteraard wel, hoewel we niks mee hadden genomen (heel slim) hebben op vliegveld maar snel wat aangeschaft)

Als ik weer wat heb aan te vullen zal ik dat misschien doen, maar voor nu vind ik het wel weer genoeg

Daaag!

(weet niet of het overkomt, maar hier staat wat in het chinees, heb een beetje een raar toetsenbord op deze pc)
(veel liefs)

• 10 Augustus 2008 - 09:26

Opa:

Heel interesant.
    Je geheugen is erg goed.
    Nog een hele fijne tijd.
    Groetjes aan alle.

• 10 Augustus 2008 - 09:34

Xanne:

Haai Nicole!
    Echt gaaf dat je naar zo veel plekken gaat!Lees met plezier je verslagen!
    Maar ik stel je gerust, hier regent het ook hoor;)

Kuskus!

• 10 Augustus 2008 - 13:29

Melles Fam:

jaha! gaaaaaf die spelen!
    wij volgen het hier op de voet
    terug uit france
    zoenen en ga zo door! x m

• 10 Augustus 2008 - 14:28

Hilly:

Hoi Nicole,

Wat grappig, ik zit op dit moment ook in Beijing! Met een zendingsreis. We gaan vrijdag weer naar huis en dan zijn we hier twee weken geweest.

Groetjes
    Hilly

Ps: veel plezier! En misschien zie ik je nog!

• 10 Augustus 2008 - 17:21

Olympische Spelen = twee woorden

• 10 Augustus 2008 - 17:26

Jamilee:

Je vader belde me trouwens net.. of ik de volgende keer meewil.. heb ja gezegd:D

• 10 Augustus 2008 - 17:27

Jamilee:

23 augustus Mysteryland! Heb er zin in!!!!!! Miss youuu!Leuk je verhalen te lezen, heel veel plezier en de groeten daar! Dikke kusssss!!!!!!

• 10 Augustus 2008 - 17:31

Jamilee:

Lokman wil ook mee! Vraag ff of dat mag! En of je een Beijing Olympics shirt mee wil nemen voor 'm! (Hij is nu bij me, net filmpje gekeken) muhaha.
    Hij zei de hele tijd: I love you.. you beautiful...

• 11 Augustus 2008 - 04:46

Arjan:

hi nicky, mooie verhalen!
    groeten aan de rest en geniet verder....