Discovery of the Inca culture - Reisverslag uit Lima, Peru van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu Discovery of the Inca culture - Reisverslag uit Lima, Peru van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu

Discovery of the Inca culture

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

31 December 2010 | Peru, Lima

Lieve vrienden, family en ander gespuis.

Ten eerste mijn excuses, ik zag net dat ik mijn laatste bericht geplaatst heb op 16 augustus.. het werd dus weer eens tijd dat ik wat van me laat horen.. (ik weet het, heb vele verzoeken gehad van al m'n fans, het is er helaas niet van gekomen)
Moet zeggen dat ik de afgelopen tijd heel druk ben geweest. Dat wil zeggen, de afgelopen maanden.. Toen school begon in September werd het natuurlijk alleen maar drukker aangezien we toen training hadden EN school. Daarnaast hebben we ook nog naar allerlei staten gereisd met ons team voor wedstrijden.. oa Missouri, Indiana, Michigan, Illinois, North Carolina. Was natuurlijk erg leuk, maar ging gepaard met het missen van redelijk wat klassen, dus niet altijd even handig. Maar hoort erbij en het is allemaal (zo'n beetje, helemaal kan natuurlijk niet, ik blijf toch nicole) goed gekomen.

Maarja om te beginnen waarmee ik eigenlijk wilde beginnen..

Peru.

De ochtend nadat ik mijn laatste finals had, ben ik gezellig om 4 uur opgehaald en naar het vliegveld gegaan voor een 18 uur durende reis naar Lima, Peru. Vanuit Sacramento naar Houston, naar Panama, naar Lima. Tja ik ben niet zo van het zitten, maar heb zo'n beetje de hele reis geslapen;) ha een accomplishment voor mij;) (kan geen goede vertaling bedenken)

Daar snachts aangekomen en naar een hoteletje vervoerd.. de volgende middag een soort city tour door Lima gedaan, o.a wat kerken bezocht en de verschillende architectuur in de stad bekeken, kloosters.. klinkt misschien niet heel interessant voor de meesten van jullie, maar het was leuker dan het klinkt.. De Inca's (een van de de oude culturen van Peru) waren "masters" in constructie, wiskunde en als resultaat, hele goede architecten. Hoe dan ook, op die tour wel een Braziliaanse gozer ontdekt, en savonds even ergens in de stad gaan eten en naar the "fountain park" gegaan, waar zoals je je misschien kunt voorstellen door de naam, heel wat fonteinen waren. Niet echt typisch voor Peru, maar was toch wel cool..

De volgende ochtend naar Cusco gevlogen, een stad op 3300 meter hoogte. Ik had het meteen meer naar m'n zin dan in Lima, Lima echt zo'n grote stad, heel veel auto's, heel veel mensen, en beetje onoverzichtelijk aangezien het zo groot is.. (heeft volgensmij zo'n 9 miljoen inwoners) Cusco daarentegen, ligt in de bergen, dus is meteen al wat 'gezelliger', aangezien het niet zo groot is.. geen hoge gebouwen, wel veel auto's, maar dat lijkt alleen zo omdat de city niet zo groot is. Het zijn namelijk alleen maar taxi's. De population in Cusco is ongeveer 300.000, maar dat lijkt niet zo als je in het centrum bent.
Nou, kwam aan in m'n hoteletje, zag meteen een zuurstoffles staan, want mensen krijgen snel 'altitude sickness' of ademgebrek op die hoogte. Ingecheckt even rondgedwarreld en toen een city tour gedaan, die de kathedralen, en grote ruine gebieden zoals Sacsayhuamán, die enorme 'gecarvde' stenen/rotsblokken heeft, en Q´enqo enTambomachay, andere soortgelijke oude ruine dorpjes. Paar leuke italiaanse meiden en een paar Aussie's ontmoet tijdens de tour. 's avonds weer terug in Cusco en daar in de office of the tour company waarmee ik m'n Tour naar Machu Picchu had geboekt, een 'briefing' voor de inca trail. What to bring etc. In een lokaal restaurantje gesnackt, beetje rondgewaggeld en Inca muts gekocht (is koud op de trail).
De volgende ochtend opgehaald voor de 'sacred valley tour'. De Sacred valley bestaat o.a uit een market in Pisac, Pisac ruins, ollantaytambo ruins. The markt in Pisac was echt gaaf.. zoveel cultuur te zien daar.. Hoewel de markt erg leek op de vele markten die ik gezien heb in Africa, de gezichten van de mensen waren echt amazing om te zien. De gezichten spreken echt 'boekdelen'. De oude dametjes en de kleine kindjes waren natuurlijk het leukst om te bekijken en te fotograferen.. dat was dus ook mijn bezigheid toen we daar waren.
Daarna naar de Pisac Ruins, ook erg indrukwekkend.. In Peru is heel erg veel terras bouw, wat ook wel logisch is aangezien er zoveel berglandschap is. Maakt het iets makkelijker om dingen te verbouwen op een berg. Daar waren ook allerlei ‘graven’ te vinden die in de berg gemaakt waren. Het waren gaatjes waar mensen na hun dood met hun bezittingen werden ‘begraven’. Erg raar, want je zag uit de verte een berg met allemaal gaatjes erin.
Na deze ruines gingen we naar Ollantaytambo, waar de laatste grote ruine stond. Lag een paar honderd meter tegen de berg op, met wederom terrasbouw. Stond lekker veel wind bovenaan, maar super uitzicht. Ben die nacht in het dorpje gebleven, want zou de volgende ochtend vanuit daar opgehaald worden om de Inca Trail te beginnen. Beetje het rondje daar verkend, nog een regenbroek aangeschaft, sjaal, lama wollen handschoenen en sokken.. Want scheen heel koud te zijn ‘s nachts in de tent op die trail. (steeds meer mensen die het me vertelden.. )
De volgende ochtend opgehaald door een ventje die niet echt goed engels sprak. Bleek de gids te zijn voor de komende dagen. Yes. Ik wist dat de eerste paar minuten nog niet en had al bedacht dat dit mannetje een helemaal niet zo leuk kereltje was. Was ook een beetje teleurgesteld toen ik erachter kwam dat ik het met hem moest doen. Gelukkig toen ik aankwam bij de groep bleken er nog meer gidsen te zijn die bij andere mensen hoorden, maar die van mij (die ik deelde met nog 2 andere meiden) was veruit de saaiste.
Hoe dan ook. In het busje opweg naar het begin vd trail naast een paar leuke Zweden gezeten, die ik tijdens de trail ook vaak nog ben tegengekomen. Er zaten ook 2 fransen in het busje en 2 Nederlandse meiden. Dat had ik natuurlijk al door voordat ik ze ook maar gesproken of gehoord had, overduidelijk.
Maar ik bleek met de laatste 4 in een groep te zitten. Met de 2 Nederlanders, en de 2 Fransen. Met 2 gidsen.
Nou begonnen te wandelen na wat voorbereiding en gelukkig had iedereen er de pas in. Onderweg werden we steeds ingehaald door locale mannetjes die met een kilo of 35 bepakking langs liepen/renden. Dat waren de ‘porters’ die met de tenten, het eten, tafeltje, krukjes, potjes, pannen, gasstelletje, slaapmatjes, etc. moesten sjouwen.
Helaas begon het die eerste dag al voor de lunch te regenen. Iedereen pakte zich dan ook snel in in het regengewaad. Wat in mijn geval bestond uit een regenbroek, regenjas, regenprotective hoesje voor m’n rugzak en daar overheen een poncho en pet. Jammergenoeg had ik m’n hardloopschoenen aan, die natuurlijk niet waterdicht zijn. Dus na enkele minuten begon het lekker te soppen.
We schenen te snel te lopen, want we moesten een half uur wachten voordat we ad lunch konden.. De porters zetten normaal voor de lunch de ‘eettent/kook tent’ op, maken het eten klaar en breken het daarna weer af om het weer verder de trail over te sjouwen;)
Het heeft lekker de hele dag geregend, de nacht trouwens ook. Dus mijn lekker niet water dichte schoenen bleven lekker nat. En de rest van m’n kleding trouwens ook, maarja. Bij het kamp aangekomen kregen we popcorn en thee. Ik had maar bedacht een spelletje te doen, en de Fransen kwamen toen eindelijk los. Ik had ze namelijk gevraagd me poker te leren en toen al snel ging iedereen aan de poker en begon 1 vd frans mannen zelfs dansjes te doen;) We werden gestoord door het avond eten. Redelijk goed nog, met soep vooraf, (net als bij de lunch trouwens) en main dish met vlees en een toetje en thee. Daarna moesten we alleen de ‘hoofdtent’ uit. Want er moest geslapen worden. Nog even een snackje gedaan en wat sudoku’s en daarna rond een uur of half 10 mijn ‘hoofdlampje’ uit gedaan.

Werden rond 5 uur gewekt met wat cocoa thee en later een bakje water om je te wassen. Om half 6 ontbijt, met o.a omelet en om kwart over 6 begonnen we met lopen. Het was nog redelijk vochtig en bewolkt buiten en m’n schoenen waren nog zeik nat, dus heb met plastic zakjes over m’n sokken heen gelopen. Het hielp wel (totdat ze scheurden;) haha)
De tweede dag was de zwaarste, aangezien we van 3000 meter naar 4200 meter zouden klimmen, nog voor de lunch. Onderweg 2 korte stopjes om wat te snacken en rusten, maar verder de hele ochtend/ begin vd middag geklommen. We kwamen door een regenwoud gebied, door meer gras achtige landschappen, en rotsachtige gebieden. En dat alles met de sneeuw Bergen en Gletsjers op de achtergrond. Het was dan ook redelijk fris als je een tijdje stil stond, maar aangezien we redelijk stijl klommen de hele tijd had ik niet echt tijd om het koud te hebben.
Erg indrukwekkend en mooi landschap. Ik mocht met mezelf gaan klimmen aangezien ik iets sneller ging dan de rest vh gezelschap (inclusief onze gids, die er naar mijn idée nog steeds niets van bakte) Kwam dan ook 3 kwartier eerder ad top dan de rest. Heel gaaf uitzicht en we gingen met de mensen bovenaan de nog klimmenden aanmoedigen en met geklap binnen halen. Er waren ten slotte ook ‘oudere’ mensen ah klimmen, die het erg zwaar hadden. (Niet alleen de ouderen hadden het zwaar hoor, heel veel jongeren kwamen ook uitgeput de berg op)
Het hoogste punt was daar 4215 meter. De andere kant vd berg ging meer dan 600 meter naar beneden, met meer dan 3000 steps v een oude inca ‘trap’. Bestond uit rotsblokken etc. Helaas mochten we daar niet boven lunchen, was te koud en onmogelijk een tent op te zetten dus iedereen moest eerst nog 2 uur naar beneden klimmen. Sommige mensen deden er daarom ook heel lang over en velen zaten er op dat moment echt doorheen, want naar beneden gaan is naar mijn mening vaak zwaarder dan omhoog gaan. Helemaal als je daarvoor een grote klim omhoog hebt gedaan en behalve wat snacks geen lunch hebt gehad. De 2 Nederlandse meiden zaten er dan ook echt doorheen, dus ik ging maar weer met mezelf ad wandel. Er waren genoeg mensen onderweg om mee te lopen/praten en ik was blij dat ik van de gids af was;) Hele gave watervallen in de omgeving. Die maakten ook een enorm kabaal en kletterden naar beneden.
Na al die stappen naar beneden kwam ik bij het kamp aan, dat ze nog ah opzetten waren. En toen iedereen was aangekomen werd de lunch geprepareerd. Iedereen ging daarna een dutje doen. Bleef nog even pokeren met de gidsen en de porters, die allemaal erg geinteresseerd leken om even wat tijd met mij alleen door te brengen. Werd dan ook een paar massages aangeboden, haha. Nou nee bedankt. De meesten roken niet echt fris. Dat was grappig trouwens, onderweg tijdens het hiken rook je vaak al dat er een porter aankwam. Daar kwam echt een typerende stink lucht vanaf.
Maarja nog even plat gelegen en daarna ad popcorn en thee, en wederom poker. Daar werd ik inmiddels al een beetje gek van, dus heb ik ze een ander spel geleerd: ezelen. Wat we met z’n allen konden doen. Viel erg in de smaak, we hebben het dan ook gedaan tot het avondeten er aan kwam. Kip deze keer, met ei en nog van alles. Soep bij elke maaltijd vooraf.
Daarna moesten we alweer snel naar onze eigen tent, want de porters moesten in de ‘eettent’ slapen. Nog even met de Nederlanders en Fransen gepraat, nog wat gesnackt, nog wat sudoku’s gedaan. Tandengepoetst met wat rivier water en ik was nog steeds niet moe. En op een matje van 1 cm dik en een paar cm breed kan je ook niet anders liggen dan plat en recht op je rug. Begon ook weer een beetje te druppelen, en viel toch maar in slaap.

Al weer wakker voordat we gewekt werden om 5 uur. Met thee en bakje water. Omelet, toast,pancakes als ontbijt. (omelet speciaal voor mij gemaakt;)) En tassen opheisen en weer ad klim. Helaas begon 1 vde Nederlanders na een paar minuten zich al niet lekker te voelen. Dus we gingen wat langzamer omhoog. Er kwamen ook wat archeological sites met uitleg, dus moest even bij ze blijven. Erg mooie dag dit keer, moest me zelfs insmeren, want de zon begon een beetje te branden. Het eerste deel vd hike was weer klimmen. Zo’n 2 en half uur omhoog, tot het 2de hoogste punt vd trail. Het laatste stuk kon ik weer vooruit, dus bij het hoogste punt had ik nog tijd om een beetje off-track te gaan en wat zij bergjes te beklimmen, die nog iets hoger waren, met een nog beter uitzicht:
Daarna weer een lang stuk naar beneden, tot een ander heel gave archeological site. Zo’n ‘archeological site’ is meestal trouwens een oud inca dorpje, of soort herberg langs de trail voor opslag en slaapplaats. Deze lag heel mooi op een hoog punt, moesten vd trail af om nog een stuk omhoog te klimmen. Super uitzicht.
Daarna nog een half uur ongeveer tot de lunch stop. Kwam erg goed uit, want een lekkere energy kick gaat er altijd wel in. De gidsen hadden eerst gevraagd of we niet liever de lunch bij het eind kamp wilden doen, dat betekende dus geen maaltijd voor ongeveer 9 uur. Nou dat vonden wij toch niet zo’n goed idée, dus gelukkig hadden we onze zin gekregen.
Daarna weer met goede moed verder klimmen/lopen. Ging een beetje omhoog, beetje naar beneden, beetje omhoog, beetje naar beneden, etc. Dat bleef zo door gaan tot weer een redelijk hoog punt (weet niet meer hoe hoog, maar zal wel zo’n 3600/3900 meter zijn) Nog een laatste archeological site en vanaf daar weer 2.5 uur naar beneden de ‘trap treden’ af. Sommige gekken renden zo’n beetje naar beneden, maar het was ook weer regen woud achtig gebied, dus redelijk slippery. Leek mij niet zo’n goeie, ga namelijk liever niet onderuit. (wat wel een paar keer gebeurde bij van die gekke snellen)
Begon een beetje te druppelen toen ik bijna bij het kamp was, dus nog even de uitrusting aan. Bij het kamp aangekomen met de fransen snel naar nog een archeological site gegaan, met hun gids en onze poncho’s, want het was nog steeds lekker nat. Deze oude inca stad/offer plaats was de gaafste tot nu toe. Ik denk zelfs dat ik em indrukwekkender vond dan Machu Picchu. Dat kwam ook met name omdat het super afgelegen lag, en wij de enige waren die nog zin hadden om er heen te gaan voor het donker werd. Natuurlijk weer terrasbouw en hij bleek met de archeological site die we voordat we naar beneden gingen die dag hadden gezien, verbonden was. Deze lag precies 1000 meter onder die andere stad, en de waterafvoer was met elkaar verbonden. De irrigatie in al de Inca steden was super goed geregeld, de terras bouw is daar natuurlijk ook op gebasseerd. Maar de ondergrondse water afvoer in die oude steden heeft ervoor gezorgd dat de steden er nu nog staan. Dat heeft ervoor gezorgd dat de steden bij zware regen etc niet in elkaar storten en van de berg af worden ‘geveegd’.

Hoe dan ook, de stad lag ook heel stijl, dus om in het midden te komen (allemaal erg klein, ik zeg alleen stad omdat zij dat zo noemden) moesten we weer zo’n 200 meter de stijle trap af (en daarna weer op, jammer genoeg;)) De fransen en ik hadden wel even een ‘bonding moment’ was erg gezellig, ook al spraken ze niet zo heel goed engels. Daarna snel terug naar het kamp om daar popcorn te snacken en thee te drinken voordat we gingen eten. Hier was zelfs een main building met een ware wc en wasbak. Was alweer een teken dat we iets dichter bij de bewoonde wereld waren. Laatste avondmaal was jammer genoeg ook meteen de slechtste, met taai vlees en super pittige pepers, dus nog even zwaar ad eigen snack, terwijl vele anderen ad bier gingen, want dat was daar te verkrijgen. Alcohol leek mij niet echt de beste optie aangezien we de volgende dag al om 3 uur op zouden staan. Nog even ‘gechillt’ met de fransen en de zweden die ik ook weer tegen kwam. De Nederlanders zaten er helemaal doorheen, dus die gingen snel de tent in. Ik ook niet veel later, want de nacht zou toch iets korter zijn omdat we de volgende ochtend naar Machu Picchu zouden snellen. Om half 4 ontbijt, gekookte eitjes oa, laatste keer thee. En in de rij bij de poort naar het beschermde gebied om Machu Picchu heen. Dat ging pas om 5 uur open, dus moesten zo’n 1.5 uur wachten, terwijl het nog donker was. Wij waren de 4de of 5de groep zo’n beetje. Daarna was het de kunst om als eerste bij de ‘sungate’ aan te komen. De sungate geeft namelijk de eerste view, en de beste view op Machu Picchu… ALS het weer mee zit.Ik ben natuurlijk de uitdaging aangegaan en kwam daar na een soort race als derde van de paar honderd aan. Helaas, was het super bewolkt en werd het alleen maar erger, hoe langer ik daar was. Dus maar afgedaald naar Machu Picchu en daar rond getoerd. De Nederlanders waren te moe en afgetakeld om mee te doen met de tour, dus ik ben daar lekker alleen met de leuke gids doorheen gewaggeld. Met de Fransen afgesproken om de Huayna Picchu te beklimmen, een berg die er naast ligt en ook een super view over Machu Picchu moet geven. Scheen meer dan een uur te duren, maar dat hebben we even in een half uur omhoog geklommen;) Laatste uitdaging moet natuurlijk wel goed worden aangegaan. Werd ah begin aangesproken door een meisje, die me al bekend voorkwam, die vroeg of ik naar UC Davis ging . Later haalde ik er in en zijn we een stukje samen geklommen, bleek dat ze me herkenden omdat we ooit samen een cross country race hadden gedaan (hardloop wedstrijd). Zij bleek een half jaar in Chile te hebben gestudeerd, en ging binnenkort weer terug naar Davis. Lekker toevallig weer.
Na het mooie uitzicht vd top met de Fransen weer afgedaald en nog naar een oude Inca brug gegaan ergens iets verder weg v Machu Picchu. Daarna zijn we met de bus gegaan naar Aguas Calientes, een dorpje vanwaar we met de trein weer terug zouden gaan naar Ollantaytambo. Daar met ze gelunched. Een echt lekkere maaltijd;) En toen met de Nederlanders in de trein gegaan (de fransen hadden een latere trein) Erg gezellig gehad nog met de meiden. Na de trein nog in de bus voor zo’n 2 a 2 en een half uur. Erg gelachen en gek gedaan. Nog mais kolven gegeten (dat was in Africa ook al m’n favoriete snack en hier heb ik ze ook elke keer dat ik ze tegen kwam voor nog niet eens 30 cent aangeschaft)
Terug in Cusco. Begon keeeihard te regenen. Niet normaal. Na een goed verdiende douche afgesproken met de Frans mannen, die me mee uit eten namen.

De volgende ochtend nog even naar een marktje gesneld voor een masker en wat souvenirs, daarna zwaar ontbijt En al weer naar het vliegveld om weer naar Lima te gaan. In Lima wat rondgewaggeld en een gym opgezocht. Wat vrienden gemaakt met lokalen en een beetje bij de boulevard rondgehangen ‘savonds en ijsjes gehaald.
De volgende dag, naja nacht eigenlijk, want ik werd om 3 uur snachts opgehaald. Ging ik met de bus naar Nazca, om daar de famous Nazca lines te bekijken. (http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=nazca+lines&ie=UTF-8&oe=UTF-8 al je nog wat info of foto’s wilt)
Er was me gezegd dat de reis zo’n 6 uur duurde, wat ik al ontzettend veel vond voor in een bus, dat had dus heen en terug 12 uur betekend. DE HEENWEG DUURDE ALLEEN AL 8.5 uur. Aaagh. Gelukkig wat films gekeken, die ze wel speelden in de bus. Werd alleen helemaal kriegel in dat ding. Maarja bij Nazca aangekomen opgehaald door een enorm lelijk kereltje met maar een paar tanden in een verrot autootje, waar wel “Nicole Taxi” opstond. (toeval)
Hij heeft me meegenomen naar het vliegveldje waarvan ik de Nazca lines zou bekijken (uit de lucht dus). De vlucht duurde een half uur zo’n beetje.. beetje misselijk was ik al voordat ik erin ging, iets verkeerds gegeten denk ik. (stomme allergie waarschijnlijk) Dus dat werd alleen maar erger. Maar was wel cool om te zien hoe die Inca’s dat hebben gemaakt. Die afbeeldingen van o.a een ‘hummingbird’, boom, walvis, aap, spin, etc. die zijn ‘gecarved’ in de rotsen en zijn zo’n 80 bij 70/90 meter breed/lang. Dat hebben ze dus gedaan zonder het vanuit de lucht te kunnen zien. Dus het moet gedaan zijn met wiskundige berekeningen. Ze weten nog steeds niet precies waarom ze zijn gemaakt. Of het met aliens te maken heeft bijvoorbeeld.

Daarna een kleine tour door Nazca, bij een goud fabriek geweest, waar mensen uren staan te malen om mineralen uit klei te persen. En een marktje bezocht en waterirrigatie bronnen.
Hierna weer terug met de bus naar Lima. 9 uur dit keer. Lsflksdjflksd
Kwam daar laat aan en werd opgehaald. Nog wat eten gehaald en gaan slapen.
Volgende dag hardgelopen, Lima beetje ontdekt, wat souvenirs gekocht, en ‘s avonds met mijn nieuwe vrienden ;) nog wat gechillt en wederom een paar ijsjes gehaald. (zonder mijn invloed hebben we bij 2 verschillende plaatsen ijs gehaald. Helemaal niet erg) In het hostel ook nog vrienden gemaakt. Die wilden allemaal dat ik niet ging slapen, er was een soort feestje van de mensen die er werkten voor kerst. Was wel gezellig.

De volgende ochtend vroeg al weer naar het vliegveld en na een 15 uur durende reis in Tampa, Florida aangekomen, waar mijn familie en mijn beste vrienden me stonden op te wachten. Die waren namelijk vanuit Nederland een half uur eerder aangekomen. Erg gezellig met hun kerst und so doorgebracht. Ik zit er nu nog steeds, maar krijg een beetje het heen en weer vh vele typen, dus vieleicht dat daar later nog iets over komt, maar dat kan ik niet beloven. Het is wel goed samen te vatten: Gezelligheid.

Hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad, en voor vanavond een HAPPY NEW YEAR! Ben benieuwd wat de goede voornemens zijn;)

Geniet nog even van de laaste dagen vakantie en success iedereen in het nieuwe jaar!

Liefs en knuffel,

Nicole

  • 31 December 2010 - 20:01

    Nan:

    Kan ik dit ook in boekvorm en dan gebonden versie krijgen? :) Wat een verhalen Nic! Ben blij dat het goed met je gaat! Happy NYE!
    xxx

  • 31 December 2010 - 22:56

    Opa Lasschuit.:

    Wat een verslag zeg,geweldig.
    Een heel fijn 2011 wens ik je toe.
    Liefs,Opa.

  • 01 Januari 2011 - 08:55

    Ella:

    Hoi lieve Nicole,
    Wat een een goed reisverslag! Voor mij begon alles weer te leven. Ik ben ongeveer 37 jaar geleden in Peru geweest en heb veel van deze plaatsen, die jij beschrijft, bezocht. Alleen geen trail gelopen die was er toen nog niet, er waren ook bijna nog geen toeristen. Je begrijpt voor mij een heel herkenbaar reisverslag! Nog een fijn verblijf in Florida en een goede terugvlucht naar Davis. Inmiddels is het 2011, dus een heel gelukkig, maar vooral gezondheid 2011, met daarin nog vele
    reisavonturen! Liefs Ella

  • 01 Januari 2011 - 11:58

    Leontine:

    heee Nick, wat wordt je volgende bestemming? je reisverslagen werken verslavend..:))...
    hebben een heerlijk begin gemaakt van het nieuwe jaar met traditionele bubbels en bollen. heb zin om er een mooi jaar van te maken!
    hou je taai, liefs..happy new year

  • 01 Januari 2011 - 12:17

    Gerda:

    Hi wereldreiziger, wat een heerlijk verhaal weer! Happy New Year en blijf vooral reizen en schrijven! Dikke knuf, Gerda en Robin (binnenkort even skypen?)

  • 01 Januari 2011 - 12:45

    Hermien:

    Poeh, gelukkig alles weer overleefd! Ondanks dat niet leuke kereltje, vervelende ventje, het tandloze mannetje, stinkende gidsen en soppige schoenen! Lieve Nicole maak er een goed, gelukkig en fijn jaar van!
    Dikke zoen, Hermien

  • 01 Januari 2011 - 20:26

    Hanneke Slotboom:

    Ik zei het al een keer jij bent een
    geboren schrijfster geweldig!

    Een heel mooi en verrassend 2011
    Liefs Han

  • 02 Januari 2011 - 12:50

    Dieneke:

    He Nicole
    Wat een bijzondere reis en een super reisverslag. Te gek dat je dit allemaal meemaakt.
    Ik wens je een minstens zo avontuurlijk 2011. Geniet van al het moois!
    XX Dieneke

  • 02 Januari 2011 - 15:51

    DADA SCHOUWENAAR:

    WE HEBBEN EEN RAS ECHTE SCHRIJFSTER IN DE FAMILIE....WAT EEN TRIP...
    ER WAS IN FLORIDA/BRADENTON HEEL VEEL GEZELLIGHEID EN HET WAS VOOR ONS EEN TOPVAKANTIE,ZO SNEL MOGELIJK TERUG NAAR TAMPA
    ALLEMAAL HAPPY NEW YEAR 2011..

  • 03 Januari 2011 - 15:22

    Jamilee:

    Nic... Dit is echt sick! Zo'n lang verhaal... zoveel avonturen! Je moet echt vaker schrijven want het gaat me dagen - misschien wel weken - kosten om dit te verwerken.. Ben blij dat alles goed gaat en dat je het nog steeds naar je zin hebt! En dat je nog steeds Nicole bent gebleven :-P. Ik zie je dit jaar wel weer denk ik he? Eemlust? Haha dikke kus en blijf genieten en blijf Nicole haha xxxxx

  • 03 Januari 2011 - 15:25

    Jamilee:

    OHJA, happy newyear!!!

  • 10 Januari 2011 - 09:02

    Miranda:

    Hi Nicole, wat leuk dat je weer een verslag gemaakt hebt! Wat geweldig om als lezer zo met je mee te gaan...Aan Marloes, Karlijn en Berend vertel ik wat je zoal meemaakt. De meiden weten nog steeds dat jij altijd met hun op het springkussen stond tijdens de nieuwjaarsreceptie in Alphen! (Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden...)Geniet van alles wat je doet, een fantastisch 2011 en succes weer in Davis! En blijf schrijven! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Ik zit voorlopig wel even in de states.. Ben op UC Davis aangenomen, en toegelaten tot het hockeyteam vd universiteit.. De eerste 4/5 jaar zit ik sowieso op deze universiteit en daarna ga ik me aanmelden voor medical school, waar weet ik nog niet.. lijkt me wel leuk om ergens anders heen te gaan.. nja ik zie het allemaal wel..

Actief sinds 07 Juli 2008
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 42414

Voorgaande reizen:

03 September 2009 - 01 Augustus 2020

Nicole USA

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Tanzania&kenya

09 December 2010 - 20 December 2010

Peru

26 Juni 2010 - 15 Juli 2010

Egypt

01 Maart 2009 - 29 Mei 2009

Ghana

06 September 2008 - 06 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: