Egypt - Reisverslag uit Cipressa, Italië van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu Egypt - Reisverslag uit Cipressa, Italië van Nicole Schouwenaar - WaarBenJij.nu

Egypt

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 Juli 2010 | Italië, Cipressa

Ciao vrienden,
Hoop dat jullie allemaal een lekkere zomer hebben tot nu toe
Ik zit op het moment in Italie bij m’n vader en broertje..
Zondagnacht terug gekomen uit Egypte, voor de geinteresseerden hier een beetje mijn belevenissen;) Het is wat langer geworden dan gepland, maar daar heb ik wel vaker last van volgensmij..

Kwam zaterdag de 26ste aan in Cairo. Daar een discount hotelletje gevonden en een beetje de city verkend.. Heel druk, heel veel auto’s, veel uitlaatgassen, veel rook, nja over het algemeen een redelijk vieze stad.. was dan ook niet heel erg onder de indruk. Daar even een Egyptian simcard aangeschaft en later die avond m’n treinticket voor Aswan gekocht. Iedereen probeert je natuurlijk op te lichten, dus had even bij licht engels sprekende locals geinformeerd voor de prijs, scheelt weer;)
De volgende ochtend de metro genomen naar Giza, waar de pyramides zijn. De metro, al gaat hij maar naar een beperkt aantal delen in de stad, waar 16 miljoen mensen wonen.. redelijk wat;), is redelijk goed (die metro, m’n zin is een beetje ingewikkeld geworden, maar ik had het over de metro;)) Er is zelfs een wagon in het midden speciaal voor vrouwen, waar mannen dus niet mogen komen. Erg handig, daar dan ook steeds gebruik v gemaakt, want het is daar veel rustiger en je wordt niet de hele tijd aangesproken door iedereen. Wel speciaal, in een wagon met alleen maar hoofddoekjes. Maar wat ik wel heb ondervonden is dat de meeste vrouwen echt heel erg aardig en hulpzaam zijn. Ze kijken meestal ook vriendelijk, niet zoals in sommige andere (Afrikaanse) landen jaloers of afkeurend.
Maar ja op naar Giza.. daar een tour op een paard om de pyramides heen genomen en later nog even rondgedwarreld daar. Werd meteen door een ventje aangesproken die me verzekerde dat hij geen guide was en dus geen geld wilde. Ik had hem nog even duidelijk gemaakt dat hij geen geld hoefde te verwachten, maar hij wilde me graag ergens mee naar toe nemen. Oke, ik volgde, op deze manier krijg je namelijk vaak de leukste dingen te zien. Werd vervolgens op een 1,5 uur durende tour meegenomen, in het pyramide gebied, maar op plekken waar niemand anders eigenlijk mag komen, en waar niemand komt. (we werden een paar keer door de politie gevraagd of alles ok was, maar blijkbaar kende het ventje ze, dus alles chill) Daar dus coole graftombes en andere geheimen kamers etc gezien.. erg tolletjes. Daarna nog naar Sakarah gegaan, een ander pyramide/temple gebied.. Met een erg coole taxi driver, veel lol gehad, ook al sprak hij bijna geen engels. Savonds bij een chinees gegeten;) een arabische chinees.. veel vrienden gemaakt, ijs gekregen en daarna nog met een werknemer een mc flurry gaan halen;) erg cool.. de mc donalds daar heeft ook delivery service, er staan dus allemaal scooters met bakje achterop. De volgende dag naar het beroemde Egyptian Museum in Cairo gegaan.. Enorm museum, echt een soort warehouse.. niet normaal hoe veel voorwerpen en beelden en ander spul daar is opgeslagen. Daar een paar uur rond gewaggeld, werd er al snel moe van, hoe interessant het ook is, maar door een museum sloffen is niet echt mijn favoriete bezigheid. Was wel blij dat ik het gezien heb, want dat moet nou eenmaal als je in Cairo bent. Tutanchamons jewelry en delen van zijn mummy cover.. geen idée hoe je dat kunt beschrijven.. maar erg goude en indrukwekkende body covering masks.. een soort hulsel waar de mummy in zat, maar king Tut had er niet 1 maar 3, waarvan 2 in het Egyptian museum en 1 in zijn tombe bij Luxor. Daaromheen zaten ook nog een soort goude kisten.. nja iig erg veel goud en pracht en praal.. het is ook zo bijzonder omdat king tut’s tombe de enige tombe was die nog in tact was toen ze hem hadden gevonden, de rest vd tombes waren allemaal al leeg geroofd.

Daarna naar de Coptic cairo gegaan, oud deel vd stad.. niet heel interessant, dus toen maar naar de cairo tower gegaan voor een goede view over de stad. Dat werd ook een heel snel bezoek, want Nederland speelde, dus ik een restaurant zoeken waar ze de wedstrijd uitzonden, viel jammer genoeg wel een paar keer weg, maar resultaat was goed
Daarna terug nach hotel, koffer gepakt en naar het trein station, waar ik de nachttrein naar Aswan heb genomen. Trein van meer dan 13 uur. Heb ongeveer de hele weg geslapen, dus met alleen wat rug en nekklachten kwam ik rond half 12 de volgende ochtend aan in Aswan. De trein was redelijk stinkig.. iedereen rookte gewoon lekker in de trein en er waren bijna geen toeristen (die namen de speciale slaaptrein, waar je een soort bed hebt) dus alle mannen hadden weer wat om naar te staren..
In Aswan een hotel aan de Nijl gevonden, tegen zware korting uiteraard en daar een beetje rondgewaggeld en geinformeerd naar de Cruise die van Aswan naar Luxor gaat. Savonds lekker ad nijl gegeten, later door een heel aardig oud mannetje allerlei locale drankjes en vruchtensappen en ijs geproefd gekregen..
Die nacht om 3 uur opgehaald om naar Abu Simbel te gaan, heel bekende temple/Beelden/monument or whatever gegaan. Het is 4 uur rijden (ook al zeiden ze 2,5) en iedereen gaat tegelijkertijd met een police escorted convoy. Nja kwamen daar rond 8 uur aan, beetje rondgewaggeld en na 1,5 uur weer gezellig 4 uur terug rijden.. Het was erg indrukwekkend, maar erg lang Zat ook met 3 idiote franse mannen in het busje , waarvan 1 er gewoon echt gestoord was.. Hij wilde perse op de plek zitten die hij op de heenweg had, maar daar zat nu iemand anders, omdat haar plek ook door iemand anders was ingenomen.. Hij heeft lopen schelden in het frans en een enorme scene gemaakt(terwijl zij een oudere dame was) en heeft uiteindelijk de hele weg naast haar op een soort zijstoeltje gezeten en haar getreiterd.. Hij zei letterlijk dat als hij niet kon slapen, hij er alles aan zou doen om ervoor te zorgen dat zij ook niet zou kunnen slapen.. hij heeft liedjes gezongen, tegen haar aangeleund en haar gepord.. echt zoo zielig, echt te triest voor woorden.. echt weer zo’n fransoidiotische actie, ze bevestigen mijn vooroordeel toch elke keer weer… Maaaaarja dat terzijde..
Back in Aswan naar de temple van Philae gegaan, op een eiland, erg bekend (nja ik had er ook nog nooit v gehoord, maar het schijnt bekend te zijn). Veel beelden, muur graferingen etc.. erg fijn ook, het is meer dan 50 graden daar, is de zuidste stad v Egypte (abu Simbel is nog 4 uur ten zuiden daarvan, dus dicht bij de grens) was dan ook blij dat er een zwembad bij mijn hotel was savonds wieder aan de nijl gegeten en een beetje rondgedwaald. Volgende dag uitgecheckt en ingechekt aan boord v een ‘cruise boot’.. heel aswan ligt er vol mee.. is een stad aan de nijl met een hele lange Corniche (boulevard) en die ligt helemaal vol met v die cruiseboten.. nou ik had via de manager vh hotel, die erg aardig was, een man gevonden die een soort tourorganisatie had, maar toch ook niet, dus onofficieel en goedkoper en ik kon een nice deal met hem maken. All inclusive boot, dus kreeg meteen buffet lunch.Daarna met diezelfde man met een bootje over de nijl getoerd en naar een Nubian Village gegaan (de locale bevolking, de echte oude bevolking daar is Nubian, speciaal soort cultuur en je herkent ze ook meestal omdat ze iets donkerder zijn) Daar erg gekleurde gebouwen en veel beschilderingen, leuk gezicht.. een masker gekocht tegen zwaar goede prijs voor m’n collectie. Toen terug getourd, savonds op de boot gegeten en nog even met m’n ‘guide’ naar een soort lokaal feest gegaan waar allemaal oude mannetjes aan het dansen waren in jurken.. en ook daar een Mc flurry gescoord in de MC donalds aan de nijl. Erg cool gezicht ook vanaf het bootje die middag, was namelijk net een drive thru voor boten daar;)
De boot voer snachts uit en de volgende ochtend vroeg kwamen we aan bij Kom Ombo, een temple. Alle mensen (meeste waren denen) op de boot bleven gewoon slapen, dus ik was een vd weinigen en eersten in de temple. Nadat ik er genoeg v had (wat al redelijk snel was) werd ik door een politie man (die zitten overal in Egypte, in hun witte pakjes en ze zijn allemaal redelijk ernstig corrupt) aangesproken en meegenomen naar een soort deur die helemaal bedekt was met stenen, ergens ad zijkant vh complex. Hij nam m’n camera en trok wat stenen ad kant en nam v wat daar binnen was een foto.. allemaal mummies. Heel illegal dus en moest ook beloven dat ik het tegen niemand zou zeggen, maar wel cool;) uit het zicht mocht ik ook op de foto met zn politie pet op;) Nou weer op de boot een stukje gevaren en toen bij Edfu aangemeerd, waar ook een bekende temple staat. Een amerikaans couple ontmoet de vorige avond,erg interessante mensen, heel veel gereisd en hij werkte momenteel in Saudi Arabia en hij was waarschijnlijk al in de 70. Was een dokter en heeft mij ook weer overtuigd over hoe cool medical school is Iig bij hun in de horse carriage gesprongen die naar de temple ging. Was erg groot en redelijk cool. Daar 2 andere amerikanen, studenten ontmoet, die ook op de boot zaten, daar mee geluncht en geprobeerd de wedstrijd (vs Brazil) te kijken tijdens het varen.. aaagh ik had 5 minuten beeld en toen bleef het zon beetje de hele tijd sneeuwig beeld met soms wat geluid en soms een klein beetje beeld. Heb dus de hele tijd aan het verrotte zendertje in de tv gepord.. er was op een gegeven moment een goal, maar kon uiteraard niet horen of zien wie er gescoord had, hoorde alleen veel geschreeuw.. gelukkig bleek het Nederland te zijn Na het eten met m’n 2 amerikaanse matties luxor in gegaan, waar we waren aangekomen rond half 9 en daar in een pub Ghana/ Uruguay gekeken. Aaagh zoo jammer.. kon me al helemaal voorstellen dat Ghana (en heel afrika zo’n beetje) los ging.. voetbal is zo groot in die landen, dat was zo’n feest geworden.. maarja helaas.
Volgende ochtend uitgechekt en een sehr goedkoop hotel gevonden naast de temple of luxor met een zwembad op het dak midden in de stad tussen de moskeen en drukte, erg cool uitzicht vanaf het dak. Daarna de temple of Karnak bezocht, erg groot en 3 km vanaf de luxor temple (die dus midden in de stad ligt) er loop teen pad met sfynxen vanaf luxor naar Karnak. Daar rondgedwaald, veel al erg lijkend op de andere temples die ik al had gezien, maar toch, deze had de grootste en dikste pilaren v Egypte en waarschijnlijk heel afrika. En ook ergens op het terrain (wat dus heel groot is) een achter gebouwtje gevonden, waar een eenzaam mannetje zat die me nog net ontdekte muurschilderingen liet zien achter geloten hekken. Blijkbaar waren in dat gebouw de archeologen bezig met onderzoek en was het nog niet open.. nice ook dat weer gezien;)
Daarna naar de luxor temple gegaan, die redelijk snel gedaan. Een guide een halve euro betaald om wat meer info te krijgen en zo gestuit op een heel indrukwekkende god. De god vd lust etc. Daar zit een verhaal achter. Het is namelijk een man die een voet en een arm mist, maar een enorme piemel heeft (net zo groot als z’n been en hij staat recht vooruit;)) Het blijkt een beroemde en heel goede soldaat te zijn geweest, die als enige de oorlog overleefde en terug kwam in zijn dorp waar alleen nog maar vrouwen waren (de mannen waren allemaal omgekomen in de oorlog)
Dus hij werd aanbeden en besloot z’n eigen leger te kweken..
Tja.. je hebt zo v die goden;)
Ook luxor is een stad aan de nijl en heeft veel cruise schepen langs de ‘boulevard’. Maar niet veel toeristen.. het leek ook wel of ze bang waren om vd boot af te komen ofzo.. nja vind ik helemaal geen probleem, hoe minder wit hoe beter;)
Volgende ochtend opgehaald door een busje en een tour gedaan op de Westbank, de west kant v Luxor, aan de andere kant vd Nijl. Daar heb je de Valley of the Kings and Valley of the Queens en temple v Hapsetsut (of iets in die richting) en nog wat meer temples etc.
Bleek met leuke Amerikaanse gozer en 2 britten te zitten (en zuid-afrikaan en een canadees) Was allemaal wel leuk, veel weer op elkaar lijkend.. MAAR de valley of the kings, voor de geinteresseerden, is een must see.. Die valley ligt namelijk helemaal vol met graftombes v d Egyptische heersers.. waaronder ook Tutanchamon, wiens graf dus de enige was die nog niet leeggeroofd was. Mochten in een aantal naar binnen, maar king tut was apart en extra kosten.. Het was natuurlijk de hoofdreden dat ik en mijn Amerikaanse buddy, Lando, daarheen wilden, dus wij naar binnen.. In de hele valley, eigenljk de hele tour, mocht je geen foto’s maken.. je moest je camera ook achterlaten en er stonden allerlei mannetjes te controleren. Inside king tuts tomb ging Lando even breed staan en ik had ‘toevallig’ ook mijn telefoon mee die heel goede foto’s maakt;) dus even een fotootje v king tuts binnenste sacrofaag (het zou best kunnen dat het niet zo heet, maar ik bedoel de binnenste omhulsel van goud. Dat ook allemaal weer gezien.. terug in Luxor een beetje rondgewandeld, marktje bezocht.. Papyrus dingetje gekocht waarvan de prijs bij 50 euro begon en ik er uiteindelijk 2 voor heb betaald. En een kleine versie v king tut en v de leuke god zonder voet en arm gekocht;) (ben z’n naam even kwijt)
Aan het eind vd avond de trein genomen naar Cairo.. weer een nacht trein. Heel toevallig zat Lando daar ook op en zaten we nog achter elkaar ook..
Volgende ochtend in Cairo aangekomen en we hadden allebei een paar uur te verspillen voor dat onze vlucht ging.. (ik ging naar Sharm el Sheikh, hij naar griekenland) Cairo was niet echt onze favoriete stad dus hebben we besloten een soort scavenger hunt te gaan doen.. uieindelijk belandden we bij de hard rock café en aangezien we besloten dat het nog steeds de 4th of july in Hawaii was vonden we dat we America’s birthday toch maar even moesten vieren met ‘amerikaans’ voedsel.

Eind vd middag naar de airport gegaan en aangekomen in Sharm el Sheik. (soort schier eiland ten oosten vd rode zee en ten oosten v ‘egypte’. Daar opgehaald door een vriend v een man die ik op de airport had ontmoet en zijn vrouw en naam Nama Bay gebracht (het ‘centrum’ v Sharm.. dat bestaat uit een groot aantal baaien die allemaal wel een stukje uit elkaar liggen) Helemaal volgebouwd met resorts langs de kust en echt niet normaal hoe veel toeristen. Alleen maar eigenlijk.. een verschrikking natuurlijk. Maar al snel een hotel gevonden, met zwembad, tegen korting, dus ik ook weer blij.. Elke avond daar door de ‘winkelstraten’ heen gewandeld en vele gratis gelato’s gehad
Volgende dag even bij de duik shops geinformeerd en voor de komende dagen daar wat geboekt en smiddags gaan quadbiken in de desert. Die avond was het fusssball dus dat natuurlijk even goed bekeken.. een paar oranje mensjes tegengekomen, maar gelukkig niet al te veel;) Volgende dag gaan duiken, eerste dag 2 duiken gedaan (duiks/duiken dives) en leuke mensen leren kennen, zuid afrikaanse man en amerikaans meisje, met wie ik de rest vd dagen ook steeds heb gedoken. Tweede dag naar de Thistlegorm gegaan, moesten om half 6 al vertrekken met de boot want het is zo’n 3 uur varen. Maar zeker de moeite waard.. de Thistlegorm is nameljjk een schipwreck die zo’n 60 jaar geleden gezonken is, nja gezonken, hij is gebombardeerd;) Maar het is een heel groot schip en ligt op zo’n 30/35 meter diepte. De eerste duik hebben we het schip een beetje van buiten verkend, wat al erg cool was. De tweede duik gingen we naar binnen.. dat was echt super vet.. het schip ligt namelijk helemaal vol met motorbikes, trucks, laarzen (tja was een gevarieerde lading) en auto’s en munitie. We gingen verschillende levels door, dus dat was echt wel even cool (niet zo exciting als mijn cave dives in mexico, maar erg close;))
Later die dag, op de terug weg, nog een duik gedaan op Ras Mohammed, erg populaire spot.. zit in de top 10 dive spots wereldwijd. S avonds met wat vrienden naar de hard rock café gegaan in sharm.
Dag erna ook weer 3 dives gedaan in het Tiran Island gebied, ook een vd top 10 divespots.
Die avond met een paar divematties gaan eten en de volgende ochtend met het amerikaanse meisje/vrouw (altijd moeilijk te benoemen, maar ze was ten slotte al verloofd dus ik denk dat vrouw iets meer gepast is;)) en haar zusje naar Moses Mountain en de Monastery of st. Catherine gegaan, zo’n 3 uur rijden v Sharm. Daar even in de famous monastery , waar ook de burning bush staat/hangt, rond gekeken, maar daar was eigenlijk niet veel aan dus al snel begonnen aan de klim v Moses Mountain, waarvoor ik er eigenlijk heen was gegaan.. Dat is de berg waar moses de 10 geboden te horen heeft gekregen oder so. Dus wij gekken die berg beklimmen op het heetst vd dag, we waren dan ook de enigen;) lag op zo’n 2800 meter (zeiden ze, maar volgensmij was het iets lager) de monastery ligt op zo’n 1000 meter.
Dat ook weer gedaan. Terug in Sharm met m’n zuid afgrikaanse vriend gegeten en de volgende ochtend zum airport.
Van Sharm naar Cairo, daar even rondgewaggeld en vrienden gemaakt;) (bij een soort cafeetje mocht ik uiteraard weer alles proeven.. van apple cider tot mango smoothie) van Cairo naar Zurich.. en toen begon de wedstrijd, dus daar de eerste helft kunnen kijken.. nja het vliegtuig moest wel even op me wachten, maar dat terzijde.. van zurich naar nice gevlogen en daar naar de bagage band gesnelwandeld, en onderweg een tv gevonden en de laatste 10 min kunnen kijken, om jammer genoeg nog net het tegen goal te kunnen zien.. helaas..
De family was in frankrijk bij vrienden voetbal kijken, dus moest nog even wachten.. ach, daar zijn de invalieden bankjes goed voor , vliegveld slaapjes zijn altijd wel plezierig.
Nou om een lang verhaal niet zo heel kort te maken.. Ik zit nu in Italy en kom de 24ste weer naar Nederland, om daar nog een paar dagen te hebben voordat ik weer naar de states ga (de 28ste)

Enjoy your summer!
En ben benieuwd naar de verhalen
Liefsxx

• 17 Juli 2010 - 21:23

Jits:

niccie!!!jaaa dan ga ik jou waarschijnlijk net net net nog even zien! we moeten gelijk bellen als ik thuis ben oke! wat een onwijs lang verhaal. haha. geniet nog van je vakantie. xxxxxx

• 17 Juli 2010 - 23:03

Nan:

Hej Nic!
    Wat ben je toch een stoer wijf! Heerlijk om je verhaal te lezen! Ben natuurlijk stik jaloers.. maja :) Geweldig dat je het zo leuk hebt gehad!Ik spreek je nog wel voordat je naar la states gaat ok!?!
    Ciao bella
    xxx

• 18 Juli 2010 - 07:39

Birgitte:

Wow Nicole,

Jij hebt er echt alles uitgehaald zeg!! Ik deel de jaloezie van Nan, wat een superreis daar in Egypte!
    Veel plezier met Stephan en je vader in la bella Italia.x

• 18 Juli 2010 - 08:28

Jamilee:

Wajoooo nic! Wat een ziekelijk lang verhaal! Lekker bezuggg! Had aant einde vd rit gewoon tranen in mnn ogen, aangezien ik t op mn blackberry in lettertype 2 heb gelezen:p maare 1 dinG: starende manne
    n... Oogcontact for life denk!!!! Hahaha tot snel!!! XxxXX

• 26 Juli 2010 - 15:48

Gerda:

Hi nicole, wat een geweldig verhaal weer! Veel 'vrienden voor het leven' gemaakt zie ik! Leuke mannen met snorren. haha! Inmiddels ben je weer "thuis" in NL. Wij zijn ook net weer thuis . We bellen nog even voor je weer naar de US vertrekt. knuf G@R